AUTOMOBIL KROBOTH
I když na první pohled se zdá, že automobil Kroboth nemá s Vrbnem nic společného, opak je pravdou. Historie tohoto lidového vozu se úzce dotýká rodiny Grohmann, bez které by tento vůz patrně nevznikl. Dvacátá léta minulého století vrcholí a Československo patří mezi automobilové velmoci. Kromě zavedených fabrik se o místo na slunci perou i malé dílny. Jedna z nich se tou dobou nachází i ve Šternberku, kde mladý konstruktér Gustav Kroboth postavil dvoumístný otevřený vůz a dal mu své jméno. Dnes jde o zapomenutou kapitolu automobilové historie.
Dr. Kuno Grohmann z Vrbna pod Pradědem se stal hlavním finančním podporovatelem projektu. V roce 1930 zahájil přípravy na sériovou výrobu nového lidového vozu a vedl jednání s bankami a potenciálními zástupci nové značky. Dr. Grohmann zamýšlel, že nový vůz bude prodáván za přijatelnou cenu 9999 Kčs, což bylo podstatně levnější než malý Aero 10 HP s půllitrovým jednoválcem, který stál téměř dvojnásobek. Ing. Zdeněk Klika, specialista na prodej motocyklů v pražském Karlíně, se stal zástupcem značky Kroboth pro Prahu a Čechy.
Dr. Kuno Grohmann však nebyl jediný, kdo se angažoval ve vznikající obchodní síti. Další zastoupení se objevila v Břeclavi a Plzni. V roce 1930 začala v Krobothově dílně výroba ověřovací série asi deseti vozů. Současně město Šternberk přidělilo pozemek pro budoucí automobilovou továrnu a za půl miliónu korun objednal Dr. Grohmann montovanou tovární halu v Hradci Králové. Během krátké doby se podařilo získat několik stovek objednávek na nový vůz, zejména od Němců v severních Čechách.
Ing. Klika získal jeden z prvních demonstračních vozů Kroboth a přestože se potýkal s problémy brzd, zdálo se, že úspěch tohoto ambiciózního projektu není nijak ohrožen. Nicméně jednoho dne záhadně zmizel sám Dr. Kuno Grohmann a zdálo se, že se po něm slehla zem. Následovaly dlouhé tahanice, ale nakonec se na scéně objevila společnost Favorit. Převzala všechny závazky a v říjnu 1931 představila hned šest vozů Kroboth na pražském autosalonu.
Původní zavěšení zadních kol s odpružením dvěma příčnými listovými péry.
Základ lidového vozu Kroboth tvořil páteřový rám s nezávislým zavěšením všech čtyř kol.
Přesněji řečeno, nabídka zahrnovala dva podvozky a čtyři karosované vozy.
Cena za kompletní automobil byla stanovena na 14.950 Kčs.
Tato částka zahrnovala ruční startér, rezervní kolo, ruční houkačku, elektrické osvětlení Bosch a upínací nářadí. K tomu byly k dispozici volitelné doplňky za příplatek:
hodiny a tachometr za 500 Kčs
elektrický startér Bosch za 920 Kčs
elektrická houkačka téže značky za dodatečných 250 Kčs
Propagační materiály zdůrazňovaly, že Kroboth Favorit představuje československý výrobek na evropské úrovni.
Osud vozů Kroboth se stává mnohem záhadnějším v následujících letech a zvláště zajímavou postavou v jejich historii se stává ing. Adolf Zlámal, brněnský podnikatel, který se objevil v několika neúspěšných pokusech o výrobu lidových automobilů. Příznačným epilogem celé této historie je zmínka, kterou v květnu 1933 zveřejnil časopis Motor Revue v rubrice Povídá se, povídá...: "Firma Zlámal, Brno, zřídila si výrobu malých vozíků, jednoválec 500 ccm, dvoutakt, se středním nosníkem a výkyvnými poloosami a chce je prodávat za 18 000 Kč. V základu je to nebožtík - vozík Kroboth." Tato zmínka nám ukazuje, že osud vozů Kroboth mohl být v dalších letech spojen s novými snahami a iniciativami na území výroby automobilů.
Po válce přesídlil tvůrce tohoto automobilu Gustav Kroboth do německého Bavorska, kde vyráběl dřevěné hračky a motocykly. V roce 1954 představila západoněmecká firma Kroboth malou tříkolku Allwetterroller. Prvních pět prototypů z roku 1954 mělo motor ILO 200 cm³, sériově vyráběné tříkolky Allwetterroller dostaly motor Fichtel&Sachs 175 cm³. Vyráběly se v letech 1954 až 1955 a celkem jich bylo postaveno padesát pět.