AUTOMOBIL KROBOTH

I když na první pohled se zdá, že automobil Kroboth nemá s Vrbnem nic společného, opak je pravdou. Historie tohoto lidového vozu se úzce dotýká rodiny Grohmann, bez které by tento vůz patrně nevznikl. Dvacátá léta minulého století vrcholí a Československo patří mezi automobilové velmoci. Kromě zavedených fabrik se o místo na slunci perou i malé dílny. Jedna z nich se tou dobou nachází i ve Šternberku, kde mladý konstruktér Gustav Kroboth postavil dvoumístný otevřený vůz a dal mu své jméno. Dnes jde o zapomenutou kapitolu automobilové historie.

Dr. Kuno Grohmann z Vrbna pod Pradědem se stal hlavním finančním podporovatelem projektu. V roce 1930 zahájil přípravy na sériovou výrobu nového lidového vozu a vedl jednání s bankami a potenciálními zástupci nové značky. Dr. Grohmann zamýšlel, že nový vůz bude prodáván za přijatelnou cenu 9999 Kčs, což bylo podstatně levnější než malý Aero 10 HP s půllitrovým jednoválcem, který stál téměř dvojnásobek. Ing. Zdeněk Klika, specialista na prodej motocyklů v pražském Karlíně, se stal zástupcem značky Kroboth pro Prahu a Čechy.

Dr. Kuno Grohmann však nebyl jediný, kdo se angažoval ve vznikající obchodní síti. Další zastoupení se objevila v Břeclavi a Plzni. V roce 1930 začala v Krobothově dílně výroba ověřovací série asi deseti vozů. Současně město Šternberk přidělilo pozemek pro budoucí automobilovou továrnu a za půl miliónu korun objednal Dr. Grohmann montovanou tovární halu v Hradci Králové. Během krátké doby se podařilo získat několik stovek objednávek na nový vůz, zejména od Němců v severních Čechách.

Ing. Klika získal jeden z prvních demonstračních vozů Kroboth a přestože se potýkal s problémy brzd, zdálo se, že úspěch tohoto ambiciózního projektu není nijak ohrožen. Nicméně jednoho dne záhadně zmizel sám Dr. Kuno Grohmann a zdálo se, že se po něm slehla zem. Následovaly dlouhé tahanice, ale nakonec se na scéně objevila společnost Favorit. Převzala všechny závazky a v říjnu 1931 představila hned šest vozů Kroboth na pražském autosalonu.

Původní zavěšení zadních kol s odpružením dvěma příčnými listovými péry.

Základ lidového vozu Kroboth tvořil páteřový rám s nezávislým zavěšením všech čtyř kol.

Přesněji řečeno, nabídka zahrnovala dva podvozky a čtyři karosované vozy. 

Cena za kompletní automobil byla stanovena na 14.950 Kčs. 

Tato částka zahrnovala ruční startér, rezervní kolo, ruční houkačku, elektrické osvětlení Bosch a upínací nářadí. K tomu byly k dispozici volitelné doplňky za příplatek: 

Propagační materiály zdůrazňovaly, že Kroboth Favorit představuje československý výrobek na evropské úrovni.

Osud vozů Kroboth se stává mnohem záhadnějším v následujících letech a zvláště zajímavou postavou v jejich historii se stává ing. Adolf Zlámal, brněnský podnikatel, který se objevil v několika neúspěšných pokusech o výrobu lidových automobilů. Příznačným epilogem celé této historie je zmínka, kterou v květnu 1933 zveřejnil časopis Motor Revue v rubrice Povídá se, povídá...: "Firma Zlámal, Brno, zřídila si výrobu malých vozíků, jednoválec 500 ccm, dvoutakt, se středním nosníkem a výkyvnými poloosami a chce je prodávat za 18 000 Kč. V základu je to nebožtík - vozík Kroboth." Tato zmínka nám ukazuje, že osud vozů Kroboth mohl být v dalších letech spojen s novými snahami a iniciativami na území výroby automobilů.

Po válce přesídlil  tvůrce tohoto automobilu Gustav Kroboth do německého Bavorska, kde vyráběl dřevěné hračky a motocykly. V roce 1954 představila západoněmecká firma Kroboth malou tříkolku Allwetterroller. Prvních pět prototypů z roku 1954 mělo motor ILO 200 cm³, sériově vyráběné tříkolky Allwetterroller dostaly motor Fichtel&Sachs 175 cm³. Vyráběly se v letech 1954 až 1955 a celkem jich bylo postaveno padesát pět.