ŽELEZNICE

Výstavba trati Milotice - Vrbno je úzce spjata s výstavbou Moravskoslezské centrální dráhy (MSCD), jejíž historie začala 11. srpna 1864, kdy Moravský zemský sněm vyjádřil zájem o vypracování studie spojení Olomouce s pruskou sítí do Nisy a Kladska. Definitivní koncese však byla udělena až 21. dubna 1870. Nově vzniklá dráha, nazvaná "Moravskoslezská centrální dráha," se snažila získat finanční prostředky.

V roce 1873 došlo k burzovnímu krachu, což vážně zasáhlo finanční situaci společnosti MSCD. Tato krize vedla k dočasnému zastavení výstavby dráhy a tak zůstala trať Opava - Trenčín nedokončena, přičemž společnost přišla o 9 miliónů 400 tisíc korun. V důsledku této situace MSCD nedokázala splnit úkol podle koncese, což zahrnovalo i výstavbu přípojných tratí Valšov - Rýmařov a Milotice - Vrbno. Oba tyto přípojné úseky byly nakonec vybudovány státními prostředky a první z nich, trať Valšov - Rýmařov, byla uvedena do provozu 15. října 1878.

Výstavba tratě z Milotic do Vrbna se protáhla o další dva roky kvůli tahanicím mezi městem Bruntál a staviteli. Místní radní trvali na přímém spojení Bruntálu s Vrbnem, zatímco odborníci navrhovali spojení Milotic s Vrbnem.

Spor byl vyřešen přírodními podmínkami, protože stavba trati v povodí Opavy byla mnohem příznivější. Zvítězila tedy trasa z Milotic s délkou 20.504 m. 

K urychlení realizace finančně přispěli, podle protokolu z roku 1876, firma Weiss a Grohmann částkou 1 000 zlatých, Karel Grohmann 8 000 zlatých a Eduard Grohmann přispěl 5 000 zlatých.

Den zahájení provozu přišel až 5. prosince 1880, kdy tehdejší starosta Adolf Grohmann slavnostně zahájil provoz na trati. První vlak tudy projel o deset dní později, dne 15. prosince.

Provoz tratě byl svěřen společnosti Moravskoslezská centrální dráha (MSCD), která byla ke dni 1. ledna 1895 zestátněna kvůli svým ztrátám. Rozhodnutí o zestátnění se v průběhu let ukázalo jako správné, protože trať byla využívána místními průmyslníky. 

Po válce se stala klíčovým spojením pro podniky jako Dřevokombinát a Lisovny nových hmot. Díky různorodému zboží přepravovanému po trati se železniční doprava stala neodmyslitelnou součástí místní infrastruktury.

31.12. 1880 článek z novin "Verordnungsblatt für das Kaiserlich-Königliche Heer" informoval že od 5.12.1880 bude zahájen provoz železnice.

Článek ohledně uzavření smlouvy s Moravskoslezskou centrální dráhou (MSCD) o provozu železnice Vrbo-Milotice.